استرس قبل از عمل جراحی بینی

شیوه‌های مدیریت استرس قبل از عمل جراحی بینی

استرس قبل از عمل جراحی بینی، یکی از عوامل شایعی است که متقاضیان جراحی بینی را منصرف، یا نگران می‌کند. یکی از دلایل بروز استرس، ناآگاهی بیمار از روند جراحی و اطلاعات نادرستی‌ست که دیگران در اختیار او قرار می‌دهند. بنابراین داشتن آمادگی روانی، یکی از اقدامات مهم برای کاهش استرس قبل از عمل جراحی بینی است. در ادامه از عوامل متفاوتی که منجر به بروز نگرانی در متقاضیان شده، نوشته‌ایم. همچنین راهکارهای مفیدی برای مقابله با آن‌ها ارائه داده‌ایم.

ترس از عوارض عمل جراحی بینی

عمل جراحی بینی هم مانند سایر عمل‌ها، دارای عوارضی احتمالی‌ست که متقاضیان را نگران می‌کند. کاهش حس بویایی، خونریزی یا اختلال انعقادخون، تنفس سوت مانند و نامتقارن شدن سوراخ‌های بینی از مواردی هستند که تصمیم‌گیری درباره انجام جراحی بینی را با تردید مواجه می‌کند. باید توجه داشت که کسب اطلاعات کافی درباره هر یک از این عوارض، راه‌های پیش‌گیری و رفع آن‌ها به برقرای آرامش ذهنی در شما کمک می‌کند.

  • کاهش حس بویایی:

یکی از نگرانی‌هایی که استرس قبل از عمل جراحی بینی را بیش‌تر می‌کند، کاهش حس بویایی است. این عارضه اگر هم پس از عمل جراحی بینی اتفاق بیفتد، موقتی است و بعد از چند روز مرتفع می‌شود. عمل جراحی بینی خارج از محدوده اعصاب و حس بوبایی انجام می‌شود، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. در هر صورت، بیماران با انتخاب جراح زیبایی بینی مجرب و متخصص می‌توانند احتمال بروز این عارضه را به حداقل برسانند.

  • خونریزی:

احتمال خونریزی بعد از عمل بینی خیلی پایین و نادر است. بنابراین داشتن استرس درباره این موضوع، موردی ندارد.

  • اختلال انعقاد خون:

بیماران باید حدود دو هفته قبل از جراحی از مصرف داروهایی مثل آسپرین، بروفن، ناپروکسن و پیروکسیکام که بر انعقاد خون تأثیر دارند، خودداری کنند. در این میان، افرادی وجود دارند که به بیماری‌های مادرزادی اختلال انعقاد خون مانند هموفیلی دچار هستند. به یاد داشته باشید که تمامی موارد لازم، پیش از عمل جراحی، مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت نیاز، کنترل می‌شوند.

  • تنفس سوت‌مانند:

«صدای نفس‌کشیدنم را همه می‌شنوند.» این جمله‌ای است که برخی بیماران ممکن است بعد از عمل بینی بیان کنند و از این اتفاق شکایت داشته باشند. این موارد برای بیمارانی که توسط جراح با تجربه و ماهر عمل می‌شوند اتفاق نمی‌افتد. اگر جراح خبره نباشد با باریک کردن بیش از حد بینی و کوچک کردن زیاد سوراخ‌های بینی برای بیمار مشکل تنفسی ایجاد می‌شود. در حالت عادی و با انجام عمل اصولی، گرفتگی بینی با گذشت چند روز بعد از عمل بینی کاملاً مرتفع می‌شود.

  • نامتقارن‌بودن سوراخ بینی:

تقارن و عدم‌تقارن در سوراخ‌های بینی بعد از عمل جراحی ارتباط مستقیمی با انتخاب جراح دارد. تخصص، مهارت و تجربه جراح تعیین‌کننده میزان مطلوب بودن عمل است. پس از جراحی بینی اصولی و موفق، اگر سوراخ‌های بینی نامتقارن به نظر برسد دلیل اصلی آن ورم‌های بعد از عمل است که پس از چند هفته و به مرور، شکل درستی به خود می‌گیرند.

ترس از احساس درد، هنگام عمل بینی و بعد از آن

یکی از استرس‌های قبل از عمل جراحی بینی، ترس از درد عمل است. باید توجه داشت که شدت درد در همه زیباجویان یکسان نیست و به نوع جراحی بستگی دارد. همچنین امکان استفاده از داروهای مسکن بعد از به هوش آمدن وجود دارد. از آن جایی که فرد یک جراحی با بیهوشی را تجربه کرده است، احساس کمی بی‌حالی و درد بعد از عمل، کاملاً طبیعی است. بیمار با گذشت دو روز از جراحی به مرور سرحال می‌شود.

ترس از بیهوشی

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، ریسک بیهوشی بسیار کاهش یافته و در افرادی که از سلامت عمومی برخوردار هستند، عوارض بیهوشی بسیار کم است. سابقه پزشکی متقاضی، قبل از عمل راینوپلاستی به صورت کامل توسط جراح بررسی و تمام جوانب عمل، سنجیده می‌شود. بنابراین بیمار با خیال راحت می‌تواند به اتاق عمل وارد شود.

ترس از مطلوب نبودن نتیجه عمل

معمولاً انعکاس جراحی‌های ناموفق زیبایی، تیتر اخبار می‌شوند و همین موضوع استرس قبل از عمل جراحی بینی را در بین زیباجویان افزایش می‌دهد. کیفیت عمل و به دنبال آن نتیجه عمل، حاصل مهارت جراح بینی است. بنابراین حساسیت در انتخاب جراح امری ضروری است. جراح قبل از انجام عمل بینی، چندین جلسه بیمار با جراح مشورت می‌کند، خواسته‌های خود را از عمل بیان می‌کند، مدلی که دوست دارد بینی خود شبیه به آن شود را به پزشک نشان می‌دهد و به صورت شفاف سلیقه‌ی خود را مطرح می‌کند. جراح با شنیدن خواسته‌های بیمار، او را از نتیجه جراحی آگاه می‌کند.

ترس از فرم نگرفتن بینی گوشتی بعد از عمل جراحی

یکی از نگرانی‌های اصلی افرادی که بینی گوشتی دارند، برگشت‌پذیری فرم بینی‌ بعد از جراحی است. اگرچه نتیجه‌گرفتن از عمل بینی گوشتی سخت‌تر از بینی استخوانی است اما این‌که نتیجه عمل برگردد امکان‌پذیر نیست.

البته باید گفت شاید در گذشته این موضوع انکارناپذیر بود، اما امروزه با پیشرفتی که در حوزه جراحی بینی صورت گرفته این نگرانی حل شده است. امروزه بینی‌های گوشتی با تقویت غضروف شکل و حالت داده می‌شوند که برگشت و افتادگی بینی رخ نمی‌دهد.

چطور استرس قبل از عمل بینی را کنترل کنیم

سالانه ده‌ها میلیون بیمار در دنیا زیر تیغ جراحی می‌روند. موضوعی که این روزها بسیار رواج دارد. در همین تهران روزانه صدها بیمار جراحی بینی انجام می‌دهند و از نتیجه و پروسه عمل راضی و خشنود هستند. بنابراین جراحی بینی هم امروزه مانند بسیار از کارهای دیگر به امری معمولی و عادی تبدیل شده است.

جراحی مساوی است با استرس که واكـنش‌هـاي فيزيولوژيك و استرس روانـي (اضـطراب و تـرس) ايجاد مي‌كند. درواقع ورود به بیمارستان و مراکز جراحی به صورت ناخودآگاه دچار اندکی استرس می‌شود. سوال اصلی این است؛ چطور می‌توان استرس قبل از عمل را کاهش یا کنترل کرد؟

1- تکنیک‌های کاهش استرس را به‌کار ببرید

شاید یکی از واکنش‌های طبیعی بیماران قبل از عمل، استرس باشد. هرچند اگر میزان استرس و اضطراب بیش از حد طبیعی باشد، علائمی مانند تپش قلب، احساس درد در قفسه سینه، بی‌خوابی و حالت تهوع بروز می‌کند که در نتیجه عمل هم تاثیر خواهد داشت. بنابراین کنترل استرس و کسب آرامش برای جسم و روح بیمار لازم است. برخی تکنیک‌ها برای تمدد اعصاب، مدیتیشن، تمرین تنفس عمیق، پیاده‌روی در طبیعت، گوش‌کردن موزیک و … است. این روش‌ها برای کاهش استرس‌های دیگر اعم از استرس قبل امتحان یا استرس روز خواستگاری نیز موثر است.

2- از روش تجسم استفاده کنید

این روش به بیمار کمک می‌کند نسبت به فرایند جراحی، آمادگی ذهنی داشته باشد. بیمار می‌تواند با نگرش مثبت از روز جراحی، خود را در حین و بعد از عمل تصور کند. این‌گونه بیمار روز جراحی آمادگی روحی بیش‌تری خواهد داشت.

3- دانستن مراحل انجام عمل بینی

بیماران برای کم‌کردن استرس قبل از عمل بینی، می‌توانند در مورد مراحل انجام عمل مطالعه کنند و از جراح خود سوالاتی که در ذهن دارند را بپرسند. بهتر است بیماران از سایت‌های معتبر علمی اطلاعاتی در مورد جراحی خود کسب کنند. چون آگاهی و آمادگی ذهنی و جسمی در روند جراحی و بهبود سریع بیمار نقش مهمی دارد.

سوالات رایج قبل از جراحی بینی

ریسک بیهوشی به چه میزان است؟

بیهوشی‌های امروزی خیلی بی‌خطر هستند، مشکلی پیش نمی‌آید و جای نگرانی نیست

آیا جراحی بینی درد زیادی دارد؟

جراحی بینی چون با بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود دردی ندارد، بعد از عمل هم معمولا بیماران شکایتی ندارند.

آیا تنفس، بعد از عمل بینی، بدتر می‌شود؟

اگر جراحی بینی به‌درستی انجام شود، نه‌تنها مشکل تنفسی به‌وجود نمی‌آید، بلکه بهتر نیز می‌شود.

افرادی که دچار آلرژی هستند، می‌توانند عمل زیبایی بینی کنند؟

عمل جراحی بینی باعث بهبود یا تشدید علائم حساسیت بینی نمی‌شود. مبتلایان به آلرژی بینی هم می‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند، اما بسته به‌شدت علائم، بهتر است از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل، تحت درمان با داروهای ضدحساسیت قرار گیرند.

آیا در طول عمل، بیمار بیهوش است؟

بله، بیمار در طول جراحی کاملا بیهوش است. نه چیزی می‌شنود و نه چیزی احساس می‌کند.

آیا وضعیت روحی و روانی فرد در انجام عمل جراحی بینی تاثیر دارد؟

بی‌تردید تاثیر بسزایی دارد. چه بسیار از بیمارانی که باوجود رضایت‌بخش بودن نتیجه عمل، به‌دلیل مشکلات روحی و روانی، وسواس فکری، شخصیت متزلزل و تاثیرپذیری بیش از حد از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی‌اند.

برای عمل زیبایی بینی، بیهوشی عمومی بهتر است یا بی­حسی موضعی؟

جراحی بینی هم می­‌تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود و هم با استفاده از بی­‌حسی موضعی. دکتر برومند جراحی بینی با روش باز انجام می‌دهند. روشی که در دنیا انجام می‌شود و نتایج عمل را به آن‌چه بیمار می‌خواهد بسیار نزدیک می‌کند. جراحی بینی با روش باز با بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد.

رای دادن به مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *